Qisas in regards to the murder of a non-Muslim by a Muslim

1 ـ محمد بن يعقوب ، عن محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد ، عن علي بن الحكم وغيره ، عن أبان بن عثمان ، عن إسماعيل بن الفضل ، قال : سألت أبا عبدالله ( عليه السلام ) عن دماء المجوس واليهود والنصارى ، هل عليهم وعلى من قتلهم شيء ، إذا غشوا المسلمين وأظهروا العداوة لهم ؟ قال : لا ، إلا أن يكون متعودا لقتلهم ، قال : وسألته عن المسلم هل يقتل بأهل الذمة وأهل الكتاب إذا قتلهم ؟ قال : لا ، إلا أن يكون معتادا لذلك لا يدع قتلهم ، فيقتل وهو صاغر .
ورواه الصدوق بإسناده عن علي بن الحكم مثله .

1 – Muhammad b. Ya`qub from Muhammad b. Yahya from Ahmad b. Muhammad from `Ali b. al-Hakam and other than him from Aban b. `Uthman from Isma`il b. al-Fadl.  He said: I asked Abu `Abdillah عليه السلام about the bloods of the Zoroastrians and the Jews and the Christians, is there anything upon them and upon whoever kills them, when they cheat the Muslims and show enmity to them?  He said: No, not unless he is in the habit of killing them.  He said: And I asked him about the Muslim, is he killed for the people of dhimma and the people of the book when he has killed them?  He said: No, not unless he is habituated to that, not leaving their killing.  So (if so), he is killed while he is abased.
And as-Saduq narrated it by his isnad from `Ali b. al-Hakam likewise.

2 ـ وبالإسناد عن يونس ، عن ابن مسكان ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال : إذا قتل المسلم يهوديا أو نصرانيا أو مجوسيا فأرادوا أن يقيدوا ردوا فضل دية المسلم وأقادوه .

2 – And by the isnad from Yunus from Ibn Muskan from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: When the Muslim has killed a Jew or a Christian or a Zoroastrian, and they want to retaliate, they render the diyya of the Muslim and retaliate for him.

3 ـ وعنه ، عن زرعة ، عن سماعة ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) في رجل قتل رجلا من أهل الذمة ، فقال : هذا حديث شديد لا يحتمله الناس ولكن يعطي الذمي دية المسلم ثم يقتل به المسلم .
ورواه الشيخ بإسناده عن يونس ، وكذا الذي قبله ، والاول بإسناده عن أحمد بن محمد ، عن علي بن الحكم ، عن أبان ، وبإسناده عن الحسين بن سعيد ، عن القاسم بن محمد وفضالة ، عن أبان مثله .

3 – And from him from Zur`a from Sama`a from Abu `Abdillah عليه السلام regarding a man who killed a man from the people of dhimma. So he said: This hadith is severe, the people do not bear it, however the dhimmi gives the diyya of the Muslim then the Muslim is killed for him.
And the Shaykh narrated it by his isnad from Yunus, and thus the one prior to it, and the first by his isnad from Ahmad b. Muhammad from `Ali b. al-Hakam from Aban, and by his isnad from al-Husayn b. Sa`id from al-Qasim b. Muhammad and Fadala from Aban likewise.

4 ـ وعن عدة من أصحابنا ، عن أحمد بن محمد ، عن الحسين بن سعيد ، عن فضالة بن أيوب ، عن أبي المغرا ، عن أبي بصير عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال : إذا قتل المسلم النصراني فأراد أهل النصراني أن يقتلوه قتلوه ، وأدوا فضل ما بين الديتين .

4 – And from a number of our companions from Ahmad b. Muhammad from al-Husayn b. Sa`id from Fadala b. Ayyub from Abu ‘l-Maghra from Abu Basir from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: When the Muslim has killed the Christian, and the family of the Christian wants to kill him, they kill him, and they render the excess of what is between the two diyyas.

5 ـ وعن علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، وعن محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد ، عن ابن محبوب ، عن ابن رئاب ، عن محمد بن قيس ، عن أبي جعفر ( عليه السلام ) قال : لا يقاد مسلم بذمي في القتل ولا في الجراحات ، ولكن يؤخذ من المسلم جنايته للذمي على قدر دية الذمي ثمانمائة درهم .
ورواه الشيخ بإسناده عن الحسن ابن محبوب ، والذي قبله بإسناده عن الحسين بن سعيد مثله .

5 – And from `Ali b. Ibrahim from his father and from Muhammad b. Yahya from Ahmad b. Muhammad from Ibn Mahbub from Ibn Ri’ab from Muhammad b. Qays from Abu Ja`far عليه السلام.  He said: The Muslim is not retaliated for a dhimmi in killing or in injuries, rather his felony is taken from the Muslim for the dhimmi in proportion to the diyya of the dhimmi, eight hundred dirham.
And the Shaykh narrated it by his isnad from Ibn Mahbub, and the one prior to it by his isnad from al-Husayn b. Sa`id likewise.

6 ـ وعن حميد بن زياد ، عن الحسن بن محمد بن سماعة ، عن أحمد بن الحسن الميثمي ، عن أبان ، عن إسماعيل بن الفضل ، قال : سألت أبا عبدالله ( عليه السلام ) عن المسلم هل يقتل بأهل الذمة ؟ قال : لا ، إلا أن يكون معودا لقتلهم فيقتل وهو صاغر .
ورواه الشيخ بإسناده عن أحمد بن محمد ، عن علي بن الحكم ، عن أبان ، والحسين بن سعيد ، عن القاسم بن محمد ، وفضالة ، عن أبان .
ورواه الصدوق بإسناده عن علي بن الحكم ، عن إسماعيل بن الفضل مثله ، إلا أنه قال : إلا أن يكون معتادا لذلك لا يدع قتلهم .
وروى الذي قبله بإسناده عن الحسن بن محبوب ، والذي قبلهما بإسناده عن علي بن الحكم ، عن أبي المغرا مثله .

6 – And from Humayd b. Ziyad from al-Hasan b. Muhammad b. Sama`a from Ahmad b. al-Hasan al-Mithami from Aban from Isma`il b. al-Fadl.  He said: I asked Abu `Abdillah عليه السلام about the Muslim, is he killed for the people of dhimma.  He said: No, not unless he is habituated to killing them, then he is killed while he is abased.
And the Shaykh narrated it from Ahmad b. Muhammad from `Ali b. al-Hakam from Aban from al-Husayn b. Sa`id from al-Qasim b. Muhammad and Fadala from Aban.
And as-Saduq narrated it by his isnad from `Ali b. al-Hakam from Isma`il b. al-Fadl likewise, except that he said: not unless he is habituated to that, not leaving off their killing.
And he narrated the one prior to it by his isnad from al-Hasan b. Mahbub, and the one prior to them both by his isnad from `Ali b. al-Hakam from Abu ‘l-Maghra likewise.

7 ـ محمد بن الحسن بإسناده عن جعفر بن بشير ، عن إسماعيل بن الفضل ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال : قلت له : رجل قتل رجلا من أهل الذمة ، قال : لا يقتل به ، إلا أن يكون متعودا للقتل .

7 – Muhammad b. al-Hasan by his isnad from Ja`far b. Bashir from Isma`il b. al-Fadl from Abu `Abdillah عليه السلام.  He said: I said to him: A man killed a man from the people of dhimma.  He said: He is not killed for him, unless he is habituated to killing.